LO-förbunden ska medlemsrekrytera tillsammans

LO-kongressen behandlade idag flera motioner och förslag som handlar om medlemsrekrytering. Kon-gressen beslutade bland annat också att den som har flera anställningar och är medlem i ett LO-förbund ska garanteras hjälp och bli företrädd av facket, antingen av sitt eget förbund eller genom fullmakt till det förbund som bär kollektivavtalet.

LO och förbunden bedriver sedan i juni 2007 ett gemensamt arbete för ”Högre organisationsgrad”. Syftet är att LO och förbunden gemensamt ska prioritera rekrytering av medlemmar för att bibehålla, och på sikt höja, organisationsgraden. LO-kongressen ställde sig bakom arbetet och slog även fast att medlems-rekrytering är ett prioriterat område som ska genomsyra all verksamhet och vara ett gemensamt ansvar för alla LO-förbund.

Styrelsen manade till gemensam kamp mot den borgerliga regeringen: De vill slå mot fackföreningsrö-relsens fundament. Mot att vi är många och att vårt löfte till varandra håller – att vi har en hög organi-sationsgrad och starka kollektivavtal. Det vi kan göra för att hålla emot är att stå enade och solidariska och gemensamt pröva alla möjligheter för att organisera hela arbetarklassen.