LO gratulerar fackliga framgångar vid IKEA-fabrik

-  Det är oerhört glädjande och visar vilken kraft som finns när vi inom den internationella fackföreningsrörelsen ställer upp solidariskt för varandra.

Det säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin i en kommentar till de fackliga framgångarna vid IKEA-ägda Swedwoodfabriken, Danville, USA. Under tre år har den fackliga organisationen IAMAW (International Association of Machinists and Aerospace Workers) arbetat för att få teckna kollektivavtal och företräda arbetarna. Frågan har väckt stort internationellt engagemang och över 100.000 personer har aktivt visat sitt stöd för arbetarnas kamp vid Danville-fabriken. I går kom resultatet av omröstningen bland de anställda med en klar majoritet för att bilda en lokal fackklubb som förhandlar för arbetarna.

-   Ibland har vi kanske föreställningen att rätten att jobba tillsammans för bättre arbetsvillkor är något som är svagare i mindre demokratiska länder. USA-exemplet visar att så inte är fallet. Bristerna finns även i utvecklade demokratier och ekonomiskt starka nationer.

Wanja Lundby-Wedin vill också se beskedet från USA som en viktig signal till företag i Sverige som brister när det gäller fackliga rättigheter för de anställda.

- Vi ser exempel på hur löntagare i Sverige drabbas av sämre anställningsvillkor när den fackliga arbetet motarbetas. Det är en helt oacceptabel utveckling. Sverige ska fortsätta vara en god förebild när det gäller schyssta arbetsvillkor och fackliga rättigheter.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.