LO i ny rapport Ensamarbete allt vanligare

Fler yrkesgrupper har ensamarbete och de som redan tidigare arbetade ensamma, har ofta blivit ännu ensammare i arbetet. Det skriver LO i sin rapport Att arbeta ensam som också är LOs handlingsprogram mot ensamarbete.

– Utvecklingen mot mer ensamarbete har fortgått utan något omfattande ifrågasättande. Men med tanke på de många risker som är förknippade med ensamarbete måste samhället ha en mer restriktiv hållning till ensamarbete, säger Ulla Lindqvist, vice ordförande i LO.

Det finns flera orsaker till denna utveckling. Rapporten pekar på att antalet små företag har ökat, en hård rationalisering och omorganisering på arbetsplatserna liksom att ny teknik möjliggjort ensambemanning där det tidigare krävdes fler. Den ökade omfattningen av arbete på entreprenad och uthyrning av arbetskraft anges också som skäl till ökningen av ensamarbete.

Tidigare kända problem med ensamarbete kvarstår. Till dessa hör ökad risk för att bli utsatt för våld i arbetet samt hot och beskyllningar av olika slag liksom att saknar hjälp vid arbetsolyckor då man arbetar ensam.

För mer information kontakta LOs pressinformation