LO kommenterar AMFs ordförande

Inom AMF har styrelsen beslutat om etiska riktlinjer. De etiska principerna ersätter inte lagar, förordningar och etiska branschregler, utan uttrycker på ett generellt sätt den etiska ambitionsnivån för bolaget som förväntas vara högre än vad som följer av nämnda regler. LO anser att Bertil Villards agerande visar att han inte levt upp till de etiska riktlinjerna. LO kommer därför att lyfta frågan om förtroendet för Bertil Villard med AMFs andra ägare, Svenskt Näringsliv.

– LO anser att den skatteplanering som Bertil Villard ägnat sig åt är etiskt tvivelaktig och ett sätt att undandra sig sitt samhällsansvar. LO anser att det är viktigt med en hög skattemoral och att lagstiftningen bör täppa till möjligheten att flytta pengar på detta sätt, säger LOs avtalssekreterare Per Bardh, ägaransvarig för LO i AMFs styrelse.

Frågan om förtroendet för Bertil Villard kommer också att tas upp i AMFs styrelse. LO anser att styrelsen måste agera med omsorg om bolaget och dess verksamhet.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.