LO-kongressen kräver restaurerad politik mot arbetslösheten

En arbetsmarknadspolitik med många utbildande och rustande inslag har en stärkande effekt på individer som tar del av den. Det ger goda förutsättningar för att individer ska kunna delta fullt ut efter förmåga på arbetsmarknaden. Det är en viktig utgångspunkt för LOs syn på arbetsmarknadspolitiken.

LO anser också att alla arbetslösa ska ges möjlighet att studera och öka sina chanser att få ett jobb, med en studiefinansiering som det går att försörja sig på.

LO-kongressen beslutade att LO ska ta initiativ till en bred utveckling av arbetslivets frågor med särskilt fokus på villkoren för omställning, utbildning och hållbara arbeten. Målet ska vara att ge människor möjlighet till utveckling och goda villkor i arbetslivet och att stärka grunden för tillväxt och utveckling av välfärden. Därför ska LO driva på för att förbättra arbetsmarknadspolitiken, bland annat genom utbildningar som ökar den arbetslöses möjligheter att snabbt komma tillbaka i arbete och en arbetslöshetsförsäkring som klarar att garantera inkomsttrygghet mellan två arbeten.

LO vill också få till en bättre övergång mellan studier och arbetsliv, både när det gäller
yrkesutbildning och högskoleutbildning, för att unga snabbt ska få jobb. Vi behöver också åtgärder som säkerställer att nyanlända invandrare snabbt ska komma i arbete.

Arbetsmarknadsutbildningen måste tillförsäkras resurser, menar LO, för att kunna hålla uppe en aktiv arbetsmarknadspolitik där möjligheterna för individen att få och varaktigt behålla ett arbete stärks. Obligatoriskt samrådsförfarande mellan arbetsförmedling och de fackliga organisationerna och att arbetsförmedlingen lägger större vikt vid de fackliga organisationernas utlåtande betonas i LO-kongressens beslut.

I beslutet lyfts särskilt frågan om gymnasieskolans roll för att pressa ner ungdomsarbetslösheten fram. Gymnasieskolan måste prestera bättre. Yrkesprogrammen måste utvecklas genom att arbetsmarknadens parter bidrar.

LO påminner om den kraftiga kritik man har riktat tidigare mot program som FAS 3. Hela programmet måste brytas upp och ersättas med program som verkligen rustar de arbetslösa.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.