LO och SCB i stor undersökning: Klar majoritet för minskade löneskillnader.

En klar majoritet av alla anställda tycker att löneskillnaderna är för stora, både mellan könen och mellan olika yrkesgrupper. En majoritet anser också att de mer välbetalda bör stödja låginkomsttagarna hellre än att enbart försöka nå bästa möjliga resultat för den egna gruppen. Det visar LOs undersökning ”Röster om facket och jobbet” .

– Den här undersökningen visar än en gång att det finns ett brett folkligt stöd för att minska löneskillnaderna i Sverige. Det understryker hur viktigt det är att vi inom LO-förbunden håller ihop i vårt arbete för rättvisa och mer jämlika löner, säger LOs avtalssekreterare Per Bardh.

Enligt undersökningen, som har genomförts i samarbete med Statistiska centralbyrån och bygger på ca 4 500 intervjuer, tycker tre av fyra anställda att löneskillnaderna mellan olika yrken är för stora. En ännu större majoritet, 83 procent, anser att kvinnor har för låga löner jämfört med män.

I undersökningen ställdes också frågan vilken lön som kan anses rimlig för olika yrken. Resultatet visar tydligt att en majoritet vill ha mindre löneskillnader än idag. En bakgrund till undersökningen är att löneskillnaden mellan arbetare och tjänstemän har ökat de senaste åren och nu ligger på ca 10 000 kronor i månaden. Denna skillnad bleknar dock om direktörer tas med i jämförelsen. Den genomsnittliga lönen för en VD i ett stort bolag är idag nästan en miljon kronor i månaden vilket motsvarar 40 industriarbetarlöner.

– Direktörslönerna har de senaste åren börjat sväva upp mot nivåer som liknar ren science fiction, säger Per Bardh. Han fortsätter:

– Samma direktörer som kräver att löntagarna ska visa återhållsamhet i avtalsrörelsen beviljar ofta sig själva löner och villkor som saknar alla rimliga proportioner. De talar om ansvar och måttfullhet, men själva agerar de ansvarslöst och måttlöst.

Undersökningen har också delat upp de intervjuade efter facklig tillhörighet. Bland LO- och TCO-medlemmar anser 81 procent att löneskillnaderna mellan olika grupper är för stora medan 66 procent av SACO-medlemmarna anser samma sak. Bland LO-medlemmar anser 81 procent att kvinnor har för låg lön medan 86 respektive 88 procent av TCO- och SACO-medlemmarna anser detta.

För att undersöka stödet för den solidariska lönepolitik som LO företräder ställdes också frågan om mer välbetalda grupper bör stödja låginkomsttagarna eller om man enbart bör försöka nå bästa möjliga resultat för den egna gruppen. De flesta anser att de mer välbetalda bör stödja låginkomsttagarna. Störst stöd för denna uppfattning finns bland LO-förbundens medlemmar men även de flesta TCO- och SACO-medlemmar delar denna uppfattning.

Rapporten i sin helhet bifogas.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.