LO och TCO uppmanar Riksdag och Regering att säga nej till nya Eurozonpakten

LO och TCO inser behovet av ett starkare finanspolitiskt samarbete mellan euroländerna.

Men konstaterar att förslaget till ett nytt eurozonsfördrag allvarligt undergräver den nationella suveräniteten, begränsar demokratiskt beslutsfattande och ansvarsutkrävande. Det är därför oacceptabelt för Sverige att delta i samarbetet.

-         Sveriges frihet att välja åtgärder och system för att hantera konjunktursvängningar i fråga om arbetsmarknadspolitik och offentliga investeringar begränsas, säger TCOs ordförande Eva Nordmark.

Pakten innebär att automatiska korrigeringsmekanismer ska upprättas. En skuldbroms på strukturellt underskott ska skrivas in i de deltagande ländernas grundlagar. Att avhända finanspolitisk kompetens till EU påverkar medlemsstaternas möjligheter att välja nationell inriktning på statens åtaganden. Dessutom får EU-domstolen en överprövningsrätt av det nationella finanspolitiska regelverket.

-         Överenskommelsen innebär i praktiken en maktöverföring till europeisk nivå, och en begränsad möjlighet till att föra en offensiv nationell välfärdspolitik, anser LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin. Nationella finanspolitiska regelverk ska inte överprövas av domare i Luxemburg.

LO och TCO uppmanar därför Sveriges regering och riksdag att avstå från att ingå i detta samarbete som kommer att kringskära både välfärd och demokrati.

För mer information kontakta LOs  08-796 26 90 eller TCOs pressinformation 08-782 91 02.