LO på 1 maj: Höjda löner är vägen framåt

För att möta framtidens utmaningar behöver vi höjda löner och mer kvalificerade jobb, inte tvärtom. Det slog LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson fast när han talade i Skara och Tidaholm på 1 maj.

Arbetsgivarna har alltid velat sänka lönerna. Det senaste argumentet är att lönesänkningar skulle ge jobb åt flyktingar. Men redan idag kan en arbetsgivare anställa en nyanländ för omkring 4 400 kronor. Ändå är de så kallade instegsjobben inte någon succé.

– Då undrar jag hur långt ner vill de gå för att våga anställa, sade Torbjörn Johansson i sitt tal.

Sänkta löner är inte bara dåligt för konkurrenskraften och samhällsekonomin. Det är en väg som leder åt helt fel håll också för dem som lever i Sverige. Det leder till ökade klyftor, till dåliga arbetsvillkor, otrygga jobb, fattigdom och elände.

– Vi måste göra tvärtom. Jobben måste bli mer kvalificerade och lönerna måste stiga. Det är med kompetensutveckling, avtalsenliga villkor och en god arbetsmiljö vi stärker den svenska modellen och skapar ett samhälle som leder framåt för alla människor i Sverige, sade Torbjörn Johansson.

Läs hela talet här.

Kontaktperson för Torbjörn Johansson:
Pernilla Lund, LO: 070 - 530 26 28