LO på 1 maj: Jämlikhet viktigaste uppgiften

– Ett av arbetarrörelsens allra viktigaste uppdrag är jämlikhet. Jämlikhet är centralt för Sveriges framtid som modernt och konkurrenskraftigt samhälle, jämlikhet är avgörande för vår frihet och jämlikhet är fredens möjliggörare i världen.

Det sade LOs förste vice ordförande Tobias Baudin när han 1 majtalade i Örebro och i Kumla på söndagen.

Enligt OECD är Sverige det land där klyftorna ökar mest. I dag tjänar en person i näringslivets topp lika mycket som 54 industriarbetare. Och en man i ett tjänstemannayrke har i snitt 22 000 kronor mer i månadslön än en kvinna i ett arbetaryrke.

– Det är helt oacceptabelt. Det är dags att bryta trenden och gå från ord till handling, sade Tobias Baudin.

Han pekade bland annat på några av den socialdemokratiskt ledda regeringens jämlikhetssatsningar som höjd a-kassa och borttagen stupstock i sjukförsäkringen. Och det för jämlikhetens kanske viktigaste beslutet: tio extra miljarder kronor varje år till välfärden.

– Det är precis vad Sverige behöver. Välfärdsarbetarna är oumbärliga i ett modernt samhälle. Utan välfärdsarbetare får vi svårt att skapa tillväxt. Samtidigt behöver vi tillväxt för att kunna satsa på välfärden. Det är två ben av samma kropp, sade Tobias Baudin.

Bättre arbetsvillkor, stopp för delade turer, heltid som norm och minskat lönegap mellan män och kvinnor är några av de mål som han lyfte fram i sitt tal.

Läs hela talet här.

Kontaktperson för Tobias Baudin:
Sigrid Böe, pressekreterare LO 070 - 620 12 07