LO positiva till återinförd avdragsrätt för fackföreningar

LO välkomnar att regeringen nu lagt fram ett lagförslag om avdragsrätt för fackföreningsavgiften. Återinförd avdragsrätt för fackanslutna är viktigt för att återställa maktbalansen på arbetsmarknaden, enligt LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Arbetsgivare har hela tiden haft möjlighet att dra av sina kostnader för att vara med i en arbetsgivarorganisation medan fackanslutna förlorade den möjligheten under Reinfeldtregeringen. Därför är det viktigt för maktbalansen på arbetsmarknaden att detta nu återinförs, enligt LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

– Vi har drivit den här frågan länge och vi är glada över att regeringen nu lyssnat på LO och återinför avdragsrätten för fackföreningar så att spelreglerna är lika för arbetsgivare och löntagare.

Enligt Torbjörn Johansson har följden av att avdragsrätten tagits bort blivit att många valt att stå utan ett medlemskap i en fackförening, vilket lett till att svenska löntagares röst på arbetsmarknaden blivit svagare.

Vi hade gärna sett att det skedde tidigare. Men bättre sent än aldrig. Det här innebär runt en hundralapp i månaden rakt in i plånboken för våra medlemmar. Förhoppningsvis kan det också locka fler medlemmar till facket. Nu hoppas vi att regeringen fortsätter på den här linjen och även ger avdragsrätt för a-kasseavgiften, säger Torbjörn Johansson.

Avdragsrätten för fackföreningsavgiften ska återinföras den 1 juli i år.

För ytterligare information kontakta LOs pressinformation 08 - 796 26 90