LO säger ja till Lissabonfördraget

Utslaget i den så kallade Lavaldomen visar att de nuvarande EU-fördragen behöver förändras så att den juridiska maktutövningen åter kan stå i samklang med den demokratiska maktutövningen. Juristernas frihet måste minskas genom att det politiska beslutsfattandet inom EU blir effektivare. Detta blir möjligt om det så kallade Lissabonfördraget blir gällande för EU.

Med det nya fördraget ges EU en juridiskt bindande rättighetsstadga som placerar de fackliga rättigheterna på samma juridiska nivå som den fria rörligheten för tjänster. Den slår också tydligt fast att konflikträtten faller under nationell praxis, vilket EG-domstolen kommer att tvingas väga in i framtida beslut.

Det är mycket viktigt för kommande inriktning av EU:s arbete att begreppen full sysselsättning och social marknadsekonomi i och med Lissabonfördraget förs in bland EU:s målsättningar.

Fundamentalt för LOs positiva syn är den artikel i Lissabonfördraget som säger att "Unionen ska erkänna och främja arbetsmarknadsparternas betydelse på unionsnivå och därvid ta hänsyn till skillnaderna i de nationella systemen. Den ska underlätta dialogen mellan arbetsmarknadens parter med respekt för deras självständighet."

Med det nya fördraget ska medlemsstaterna behandlas lika oberoende av konstitutionell struktur. LOs uppfattning är att Sveriges arbetsmarknadsmodell omfattas av detta, vilket blir en av flera garantier för att Lavaldomen inte kan upprepas.

Det är viktigt att ILO:s konventioner om grundläggande fackliga rättigheter och tolkningen av dem inom ILO blir utgångspunkt för tolkningen av motsvarande rättigheter inom EU. En sådan syn har stöd i rättighetsstadgan.

För mer information kontakta LOs pressinformation