LO ska ta strid för minskade löneklyftor och rätten till lägstalöner

LO ska bilda opinion för rätten till lägstalöner och verka mot statlig lönepolitik. Det beslutade kongressen efter motionsbehandling. I LO-styrelsens utlåtande förs en oro fram för såväl regeringens som arbetsgivarnas strävan att sänka lägstalönerna och skapa förutsättningar för låglönejobb. Det, menar LO, står i strid med både en modernisering av arbetsmarknaden och med mål om rättvisa löner. LO pekar också på att det saknas tydliga samband mellan nivån på lägstalönerna och ungdomsarbetslösheten.

Därför ska LO även under kommande kongressperiod jobba för att värna kollektivavtalsmodellen, parternas självständighet, kollektivavtalens lägstalöner och motarbeta försök att skapa låglönesektorer.

Lönegapet mellan tjänstemän och arbetare ska minskas, menar LO. Trots nära tjugo år av reallöneökningar för LO-förbundens medlemmar har skillnaderna ökat till tjänstemännen. LO bedömer att merparten av de växande klyftorna inte kan förklaras med ändrade kvalifikationskrav eller arbetsinnehåll.

Det finns en stark uppslutning även i tjänstemannagrupper om att det är önskvärt med minskade skillnader i lön. Därför får LOs styrelse i uppdrag att genom samordnade förbundsförhandlingar fram till nästa kongress verka för att minska lönegapet mellan arbetare och tjänstemän.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.