LO-TCO Rättsskydd AB bjuder in till pressträff

Torsdagen den 31 januari 2008 kl 10-12 anordnar vi på LO-TCO Rättsskydd en informationsträff för i första hand arbetsmarknadsjournalister. Vi är fackföreningsrörelsens juridiska byrå och ägs gemensamt av LO och TCO. Våra cirka 40 jurister har en unik samlad kunskap om hur regelverket på arbetsmarknaden fungerar i praktiken och vi driver både arbetsrättsliga och socialförsäkringsrättsliga tvister.

•Vi har flera exempel på hur arbetsgivare försöker kringgå de arbetsrättsliga reglerna genom att bl a använda sig av ”egna företagare”, bemanningsföretag och utländska bolag. Vi kommer att redovisa några fall från verkligheten och beskriva konsekvenserna för de anställda. Vi kommer också att kommentera effekterna av EG-domstolens dom i Laval-målet.

•Våra jurister ser ofta hur lätt det är att människor hamnar helt mellan stolarna i socialförsäkringssystemet. Minsta formella miss kan leda till personlig katastrof. Det förslag som regeringen nu skickat ut på remiss kommer om det genomförs att leda till stora konsekvenser. Ännu många fler kommer att hamna utanför välfärdssystemen och hänvisas till att leva på socialhjälp. Vi kommer att redovisa våra erfarenheter av nuvarande regler och vår bedömning av det förslag på förändringar som nyligen lagts fram.

•2006 inbringade vår verksamhet cirka 218 miljoner kr till fackens medlemmar. Vi håller nu på att ta fram siffrorna för 2007 och kommer att redovisa hur det ser ut för 2007 uppdelat på respektive förbund.

Vi finns på Olof Palmes gata 29, 7 tr. Vi avser att bjuda på något lättare att äta i samband med träffen och vill därför att ni anmäler att ni kommer senast den 28 januari till Ingalill Brandt på 676 63 10 eller ingalill.brandt@fackjuridik.com.

Hjärtligt välkomna!

Dan Holke chefsjurist