LO tillsätter välfärdspolitisk utredning

Konsekvenserna av de senaste årens politik och systemförändringar i välfärden måste analyseras. Dessutom krävs ett realistiskt välfärdspolitiskt handlingsprogram på både kort och lång sikt. Det menar LO som vid sin kongress beslutade tillsätta en välfärdspolitisk utredning.

Sverige har hittills utmärkt sig i olika internationella jämförelser med högt ställda välfärdspolitiska ambitioner parat med ett högt skatteuttag. Men nu menar LO att mycket tyder att vårt land idag befinner sig mitt inne i ett omfattande välfärdspolitiskt systemskifte.

LO ifrågasätter om Sverige längre ligger i nivå med de övriga nordiska länderna när det gäller välfärdspolitiska ambitioner. Sverige är exempelvis, enligt OECD, ett av de länder där ojämlikheten vuxit allra mest under 2000-talet. Stora skattesänkningar till de välbeställda prioriteras före viktiga välfärdsinvesteringar. När de offentliga
välfärdsåtagandena rullas tillbaks skjuts ansvaret över på familjerna och framförallt på kvinnorna.

Vårt land har idag trygghetsförsäkringar som är både stramare och mindre generösa än de system som finns i en rad andra europeiska länder. Genom sjukförsäkringens
orimliga tidsgränser, hårda regelverk och rättsosäkra arbetsförmågebedömning fattiggörs idag hundratusentals kroniskt sjuka. Sverige har dessutom, mer än något annat jämförbart land, släppt in riskkapitalbolag och kommersiella intressen i välfärdssektorn.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.