LO välkomnar OECD:s nya riktlinjer om att företagen ska värna de mänskliga rättigheterna

LO välkomnar att OECD:s ministerråd beslutat att förstärka kraven på företagens skyldighet att respektera de mänskliga rättigheterna. Beslutet innebär att företag får ansvar för att försvara de mänskliga rättigheterna också om de hotas av underleverantörer, franchising-innehavare och liknande.

De nya riktlinjerna undertecknades vid en ceremoni som leddes av USA:s utrikesminister Hillary Clinton i Paris på onsdagskvällen i samband med OECD:s 50 års jubileum.

– Riktlinjerna spelar en viktig roll för de multinationella företagens roll och ansvar i en global värld. Det är därför värdefullt att de har uppdaterats för att utgöra en modern standard för företagens uppträdande i olika länder, säger LOs ordförande Wanja Lundby Wedin som också menar att OECD:s riktlinjer blir en grundbult i arbetet med att åstadkomma en rättvis globalisering eftersom en majoritet av världens investeringar kommer från länder som skrivit under riktlinjerna.

Riktlinjerna innebär också att förväntningarna ökar på OECD:s regeringar att informera om riktlinjerna och implementera dessa i sina länder.

– Det är viktigt att den svenska regeringen är pådrivande för att riktlinjerna tillämpas i Sverige, liksom att i ökad utsträckning verka för att EU använder riktlinjerna när det exempelvis gäller handels- och investeringsavtal, säger Wanja Lundby Wedin

För mer information kontakta Susanne Lindberg Elmgren, utredare och LOs representant i den svenska nationella kontaktpunkten för OECD:s riktlinjer, 0768-442626