Löntagarna saknar makt och inflytande Dålig arbetsmiljö skapar ohälsa – inte anställningsskyddet

I går presenterade Svenskt Näringsliv rapporten ”Bedräglig trygghet”. I rapport påstås att anställningsreglerna skapar ohälsan. LOs vice ordförande Ulla Lindqvist håller inte med:

Svenskt Näringslivs undersökning är gjord som en webbenkät. Att med den här undersökningen som grund påstå att anställningsreglerna skapar ohälsa är oseriöst.

- Rapporten verkar vara ett utspel från Svenskt Näringsliv som syftar till att skjuta sönder anställningstryggheten, för man blundar helt för hur arbetsmiljön påverkar hälsan, säger Ulla Lindqvist.

Svenskt Näringsliv skriver i rapporten att ”En annan anledning till att man inte byter jobb kan vara att den som byter jobb ger upp sitt arbetsrättsliga kapitel och går miste om möjligheten att bli utköpt av sin arbetsgivare.”

- Att på det här sättet insinuera att de anställda sitter av tiden i hopp om att de ska bli utköpta av sina arbetsgivare är ett hån mot LO-förbundens medlemmar. Min bild är att många går till jobbet även när de egentligen borde sjukskriva sig. Fakta är att varje vecka går sex av tio kvinnor inom industrin till jobbet med värk i axlar, nacke och rygg, poängterar Ulla Lindqvist.

För att skapa bättre arbetsmiljö vill LO:

 Ha ett avtal för det förebyggande arbetsmiljöarbetet som till exempel företagshälsovård. Därtill samt avtal när det gäller individens rehabilitering.

 Arbetsgivarna behöver mer kunskap när det gäller arbetsmiljöarbetet. Det behövs bättre fokus på det förebyggande arbetsmiljöarbetet med bland annat ökad bemanning, ökat inflytande för de anställda och ett offensivt systematiskt arbetsmiljöarbete.

 Arbetsplatserna får inte och behöver heller inte ge upphov till skador eller sjukdom. Alla måste få möjlighet att efter ett långt yrkesliv ha hälsan i behåll. Arbetsmiljöarbetet måste upp på alla arbetsgivares dagordning.

Kontakta LOs pressinformation för ytterligare information