LOs andre ordförande, Ulla Lindqvists Första maj-tal Härnösand (11.30) och Sundsvall (13.40)

- Varje dag går människor till sitt arbete och riskerar att inte komma hem igen. Förra året dog sammanlagt 68 personer i arbetsolyckor. Det är mer än en person per vecka! Till detta tillkommer alla som skadas och blir sjuka på grund av arbetet. Jag vill föreslå regeringen att inrätta en nollvision på arbetsmiljöområdet. Målsättningen bör vara att det inte ska vara några dödsfall på arbetsplatserna senast 2010, sa Ulla Lindqvist, LOs andre ordförande i sitt Första Maj i Härnösand och Sundsvall.

Dagens arbetsmarknad kräver en gymnasieutbildning med goda yrkeskunskaper och bred allmänbildning. Att höja kvaliteten i de yrkesinriktade gymnasieutbildningarna är därför av högsta prioritet.

- Den borgerliga regeringen vill minska på kraven på svenska, engelska och matematik. Att sänka kunskapsambitionerna för yrkeseleverna skulle vara unikt både i svensk historia och internationellt. Nu försöker vår regering alltså möta globaliseringens utmaningar genom att nedrusta arbetarnas kunskapsnivå. Det är en vansinnig politik.

- Visst behöver skolan förändras. Gymnasieskolan är delvis föråldrad. Inom LO vill vi hitta nya framtidsinriktade utbildningsvägar som bättre svarar mot arbetsmarknadens behov och bryter traditionella könsmönster. Det betyder inte att våra ungdomar ska delas in i antingen teoretisk läggning eller praktisk begåvade. Den tillbakagången säger vi nej tack till.

Regeringens politik är inte det enda hotet vi ställs inför just nu. Sverigedemokraterna fick många röster i valet.

- De främlingsfientliga och odemokratiska krafterna sprider sig i samhället. Sverigedemokraterna är ett exempel på en kraft med ljusskygga värderingar. I valet var det ändå många som röstade på till exempel Sverigedemokraterna. Det är vår uppgift att avslöja vad de egentligen står för.

- Vi ska aldrig glömma att många är människorna som har varit med och byggt upp vårt välstånd utan att de för den skull varit födda i vårt land.

Kontakta LOs pressinformation för ytterligare information.