LOs årliga sommarjobbskampanj inleds i dag

För tjugonde året i rad ger LO svar på sommarjobbande ungdomars frågor om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Unga fackligt aktiva runt om i Sverige kommer att söka upp arbetsplatser och finnas på plats på gator och torg samt festivaler för att informera och ge råd.

-Vi möter omkring 50 000 unga varje sommar. Många berättar om att det inte bara är svårt att hitta ett sommarjobb, det är även svårt att veta vad man ska tänka på för att inte råka illa ut, säger LOs ungdomssekreterare Malin Djuse som är centralt ansvarig för kampanjen.

En viktig del av LOs sommarkampanj är Fackets hjälptelefon. Dit kan alla ringa helt gratis. Hjälptelefonen har funnits i över 20 år och har genom åren hjälpt tusentals ungdomar som ringt in.

- Frågorna handlar om allt ifrån lön och schema, till hur man ska agera om man blivit trakasserad på arbetsplatsen. Det absoluta bästa rådet för att undvika de vanligaste problemen och missförstånden är att se till att få ett ordentligt anställningsavtal där det tydligt framgår när du ska jobba, vad du ska jobba med och hur mycket du ska i lön och semesterersättning, säger Joakim Petrusson, ansvarig för fackets hjälptelefon.

Fackets hjälptelefon nås på 020-56 00 56 har öppet vardagar mellan 9.00-18.00.

För ytterligare information kontakta LOs pressjour 08-796 26 90.