LOs avtalssekreterare Erland Olauson om medlingsinstitutets rapport: Inte på decennier har en stor avtalsrörelse varit så konfliktfri

Medlingsinstitutet presenterade idag rapporten Konfliktstatistik 2007. LOs avtalssekreterare Erland Olausson kommenterar den:

– Utmaningarna för den avtalsrörelse som ännu inte är avslutad men som hade sin absoluta tyngdpunkt under år 2007 var stora. En nytillträdd borgerlig regering med udden tydligt riktad mot breda löntagargrupper och deras fackliga organisationer skapade stora demonstrationer och en utbredd ilska. Vi kunde se ett ”all time high” på börsen och rekordutdelningar. Därutöver var det rekordvinster i näringslivet och stora överskott i den offentliga sektorn. Tyvärr fortsatte också avslöjanden om direktörers girighet vilket ytterligare förstärkte missnöjet.

– I denna miljö skulle kraven för nära tre miljoner löntagare fastställas. Tack vare en noggrann precision i bedömningen av löneutrymmet och en stark samordning på arbetstagarsidan kan avtalsrörelsen 2007 betraktas närmast som helt konfliktfri.

– Utfallet har blivit reala löneökningar utan att Sveriges konkurrenskraft riskeras. Lönerna för arbetarkollektivet ligger väl inom ramen för vad svensk ekonomi tål. Vi har dessutom lyckats i våra ambitioner att avtalsområden med låga löner och stor andel kvinnor fått något mer än övriga. Därigenom har vi tagit ett viktigt steg mot mera jämställda löner i Sverige.

- Man får gå tillbaka flera decennier för att finna exempel på en mer konfliktfri avtalsrörelse. De som ständigt försöker framställa svensk fackföreningsrörelse som alltför konfliktbenägen framstår alltmer som oseriösa.

För mer information kontakta LOs pressinformation

Gunilla Lundén Presschef Landsorganisationen i Sverige 08-796 26 05 070-521 31 16