LOs avtalssekreterare Per Bardh i 1:a majtal i Haninge – Sverige behöver en politik som gagnar alla

– Vi måste hålla fast vid välfärdspolitiken – sluta ta rygg på borgerligheten och borgerlig retorik. Det räcker inte att den socialdemokratiska politiken är som borgarnas fast med lite mer pengar i budgeten, för då är det svårt att se skillnaden mellan rött och blått. Vår politik måste vara annorlunda. En socialdemokratisk politik måste stå upp för löntagarna, stå upp för välfärden och stå upp för rättvisa och solidaritet.

– När förhandlingarna om ett nytt huvudavtal havererade framgick det att arbetsgivarna var mer intresserade av enskilda detaljer än helheten av det som förhandlingarna förväntades resultera i. Som LOs avtalssekreterare är jag den första att beklaga detta.

– Svenskt Näringsliv valde att ensidigt avsluta de pågående förhandlingarna. Hur ska vi från fackligt håll tolka näringslivets vilja att verka för en hög organisationsgrad med målsättningen att alla på arbetsmarknaden ska omfattas av kollektivavtal. Denna fråga var utgångspunkten för vår medverkan till att träffa ett nytt huvudavtal. Denna fråga återstår för Svenskt Näringsliv att besvara.

– Vad Svenskt Näringsliv nu riskerar är öppen konfrontation på arbetsmarknaden. Låt mig säga att det är inget som finns på den fackliga önskelistan!