LOs chefsekonom Dan Andersson inför möte med riksbanken – Riksbanken måste klargöra vilka inflationsfaktorer som bestämmer deras räntebana

Riksbankschefen Stefan Ingves träffar idag LOs och LO-förbundens ekonomer för ett samtal om penningpolitikens utformning. Fackets ekonomer är framför allt intresserade av riksbankens bedömningar av inflationsrisken och dess orsaker.

Dan Andersson anser att räntenivån under rådande omständigheter är för hög och menar att vi befinner oss i en situation som inte tillhör det normala.

– Normalt sett sammanfaller uppgiften att hålla inflationsmålet med uppgiften att stabilisera resursutnyttjandet. Men vi är nu i en situation när det på kort sikt inte är så. Till en betydande del beror nu inflationsuppgången på tillfälliga faktorer som ökade priser på olja och importerade livsmedel. Samtidigt avtar produktionsökningen. I detta läge bör Riksbanken vara flexibel och välja att ta stor hänsyn till resursutnyttjandet och inte snabbast möjligt försöka återföra inflationen till målet, säger Dan Andersson.

Dan Andersson anser att riksbanken bör ta den inhemska kostnadsutvecklingen i större beaktande. Då är särskilt lönebildningen avgörande för hur den långsiktiga inflationen utvecklas. LO-ekonomernas uppfattning är att löneökningarna i förra årets avtalsrörelse på cirka fyra procent är förenlig med inflationsmålet.

För mer information kontakta LOs pressinformation