LOs Karl-Petter Thorwaldsson ny biträdande ordförande i Världsfacket

Världsfacket, IFS, valde på fredagen en ny styrelse för de kommande fyra åren. Den tidigare generalsekreteraren Sharan Burrow omvaldes och LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson utsågs till en av två biträdande ordföranden.

- LOs medlemmar är alltid min första och främsta uppgift. Men om vi inte lyckas förbättra villkoren för arbetare också i andra länder riskerar det på sikt att hota svenska jobb och arbetsvillkor. Därför är fackligt internationellt arbete så viktigt, säger Karl-Petter Thorwaldsson i en kommentar.

IFS kongress har slagit fast tre prioriterade områden under den kommande kongressperioden: Organisering av nya medlemmar, klimathotet och vikten av hållbara jobb samt slutligen fackliga rättigheter och ett stopp för vår tids slavarbete, bland annat Kafala-systemet som tillämpas i vissa Gulfstater.

- Där tvingas människor arbeta för svältlöner under slavliknande förhållanden. De jobbar som hembiträden och på byggarbetsplatser. Alldeles för många får betala med sina liv. Vårt mål är att alla länder minst ska följa ILO:s kärnkonventioner för mänskliga rättigheter i arbetslivet och att arbetare världen över ska få värdiga levnadsförhållanden, säger Thorwaldsson.

IFS nya ledning består nu av följande personer:
- Sharan Burrow, generalsekreterare (Australien)
- Jaap Wienen, biträdande generalsekreterare (Nederländerna)
- Wellington Chibebe, biträdande generalsekreterare (Zimbabwe)
- Joao Felicio, ordförande (Brasilien)
- Karl-Petter Thorwaldsson, biträdande ordförande (Sverige)
- Maria Fernanda, biträdande ordförande (Angola)