LOs kongressrapport Fler jobb-bättre jobb Globaliseringen ger inte anledning att försämra villkoren i Sverige

Det finns ingen anledning att försämra arbetsvillkoren i Sverige på grund av globaliseringen. Investeringarna går i huvudsak till länder med stabil ekonomi och där arbetsvillkoren är bättre.

När svenska företag flyttar till låglöneländer, är det en del i strukturomvandlingen. Ibland tas det som intäkt för påståendet att vi befinner oss i en allmän kapplöpning mot botten; att företagens investeringar söker sig till länder där arbetskraften är billigast och har undermåliga arbetsvillkor. I kongressrapporten avvisar man dock att det skulle vara en allmän utveckling.

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att fackliga rättigheter och bra arbetsvillkor står i motsats till företagens utveckling och landets tillväxt. Istället tyder det mesta på att en långsiktig utvecklig går via respekt för de mänskliga rättigheterna i arbetslivet.

För mer information kontakta LOs pressinformation