LOs nyvalde ordförande Karl Petter Thorwaldsson:– Vi ska ta strid med regeringen för full sysselsättning!

– Man ska kalla saker för sitt rätta namn. Vi har massarbetslöshet i Sverige. Vår positiva arbetslinje har ersatts av en negativ. Den bygger inte på att människors vilja att arbeta, den bygger på människors rädsla för arbetslöshet eller sjukdom. Förväxla därför aldrig högerns arbetslinje med vår! De är inte ens kusiner – de är varandras motsatser. Det är dags för en annan politik. Den striden ska vi ta med regeringen!

Det sade LOs nyvalde ordförande Karl-Petter Thorwaldsson när han under söndagen talade till LOs kongress.  Han fortsatte:

– Regeringen gör så mycket den bara vågar. Och vad den vågar göra avgörs av hur starka vi är. LO har inte samma tyngd i den svenska samhällsdebatten idag. Så är det tyvärr. Hur bygger vi då en starkare maktposition? Svaret är lika enkelt och självklart som det alltid har varit. Det handlar om medlemmar, makt och möjligheter. I den ordningen. Det är förbundens medlemmar som ger oss makt och därmed möjligheter att förändra vardagen.

Thorwaldsson betonade också att fackföreningsrörelsen måste stärka sitt arbete för jämställda löner:

– Att vi inte lyckades att samla ihop oss i den senaste avtalsrörelsen stärker ingen annan än arbetsgivaren. En splittrad LO-samordning kring kvinnolönepotter var kanske inte den bästa lösningen, men alternativet kan aldrig vara att inte göra något alls. Därför säger jag klart och tydligt. Vi ska fortsätta kampen tillsammans. Sida vid sida. Män och kvinnor. Vi ska utjämna löneskillnaderna mellan kvinnor och män.

Thorwaldsson ansåg också att arbetarrörelsen måste bli tydligare när det gäller vinstuttag ur skola, vård och omsorg:
– Betalar vi skattepengar för att de ska gå till våra barns skolgång så ska de gå dit. Betalar vi skattepengar för att våra föräldrar ska få den bästa omsorgen på sin ålders höst så ska de gå dit. Betalar vi skattepengar för att alla ska få den bästa sjukvården så ska de gå dit.  Inte till någon ägare som vill plocka ut skyhöga vinster. För mig är detta fullständigt glasklart. Våra skattepengar ska gå till det de är avsedda för. Det måste bli stopp på groteska vinster ur skola, vård och omsorg. Jag vill se en vinstbegränsning i vår välfärd. Punkt. Slut.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.