LOs och EFS ordförande Wanja Lundby-Wedin om Rüffertdomen: – EG-domstolen fortsätter att förbise EU:s sociala dimension men den svenska kollektivavtalsmodellen hotas inte

– EG-domstolen fortsätter driva sin linje från Lavalmålet och tolkar återigen EG-rätten i strid mot likabehandlingsprincipen och mot politiska beslut. Även om domen inte har omedelbar betydelse för Sverige, är den ett hot mot hela idén med en gemensam europeisk marknad. EU ska förbättra medborgarnas villkor, inte försämra dem. Nu måste politikerna säga ifrån och förtydliga reglerna så att domstolens praxis ändrar inriktning. Vi vill se ett öppet Europa, inte ett Europa som riskerar att leda till främlingsfientlighet och krav på stängda gränser.

Liksom i Viking- och Lavalmålet, handlar det också denna gång om arbetsgivare och utländska tjänsteföretag som försöker använda sig av EG-rättens bestämmelser om fri rörlighet för att möjliggöra konkurrens med lägre lönekostnader på den inre marknaden. I Rüffertmålet har EG-domstolen prövat den tyska delstatens Niedersachsens lag om att det vid offentlig upphandling ska krävas att företagen betalar sin anställda minst den lön som gäller enligt kollektivavtalet på orten. Dagens beslut innebär att Niedersachsens lagstiftning anses stå i konflikt med EG-fördragets bestämmelser om fri rörlighet för tjänster. Domstolen bortser helt från de EG-regler som tydligt säger att man får ställa de krav som den tyska delstaten har gjort och agerar därmed som om de inte finns.

Av EU: s upphandlingsdirektiv framgår uttryckligen att en upphandlande myndighet kan kräva att en entreprenör följer de arbetsvillkor som gäller på den ort där tjänsterna ska utföras. Tanken från de politiska EU-organen har uppenbarligen varit att det är de villkoren som ska tillämpas så att lönekonkurrens och social dumpning förhindras.

Dessutom bortser domstolen från ILO-konvention 94 som undertecknats av 10 medlemsländer inom unionen och som säger att man ska ställa krav på normala löner och anställningsvillkor vid offentlig upphandling.
Domen innebär enligt LO att EG-domstolen fortsätter att ge näring åt de krafter som vill använda löner och anställningsvillkor som ett konkurrensmedel.

– Detta leder till en osund konkurrens mellan företagen och på sikt till försämrade löner och anställningsvillkor för löntagare. Detta är helt i strid med vad som sägs i EG-fördraget om att syftet med unionen är att förbättra levnadsvillkoren och att harmoniseringen av arbetsvillkor i Europa ska ske uppåt, inte nedåt.

– Eftersom vi i Sverige har ett helt annat system för att fastställa löner än man har i byggsektorn i Tyskland, hindrar inte domen svenska fackliga organisationers möjligheter att kräva kollektivavtal om löner med utländska företag

För mer information kontakta LOs pressinformation