LOs och EFS-ordförande Wanja Lundby-Wedin vid Europafackets demonstration i Ljubljana: – Lönerna måste öka i Europa

I de flesta av Europas länder sjunker lönernas andel av nationalinkomsten. Samtidigt upprepar den Europeiska centralbanken kraven på återhållsamhet i lönekraven.

Sedan 1995 har lönernas andel av bruttonationalprodukten minskat från 59,6 procent till 57,1 procent. Inom euro-området är tappet ännu större. Där är minskningen 3,6 procent, från 59,4 till 55,8 procent.

I sitt tal upprepade också Wanja Lundby-Wedin Europafackets kritik mot den ojämlika löneskillnaden som råder mellan män och kvinnor i Europa. Mellan 2001 och 2005 minskade löneskillnaden endast med en procent och kvinnornas löner ligger i genomsnitt 15 procent lägre än männens.

– Det är många som har uttryckt sin oro över den stora löneskillnaden mellan män och kvinnor, men vi kräver mer än läpparnas bekännelse. Inget kommer att hända om inte orden också visas i handling.

Europafackets demonstration sker i samband med att EUs finansministrar och Europeiska Centralbanken har sitt möte i Ljubljana i Slovenien. Demonstrationen är ett led i den kampanj som Europafacket beslutade om vid sin kongress i Sevilla 2007, vars syfte är att ge Europas beslutsfattare tydliga signaler om kraven på löneökningar.

I Ljubljana kommer Wanja Lundby-Wedin också att tillsammans med en delegation av fackliga ledare träffa Sloveniens premiärminister Janez Jansa, som också är EU-ordförande detta halvår, för att framför Europafackets krav till EU.

För mer information kontakta LOs pressinformation