LOs ordförande: ”Slut på åtta år av ökande klyftor, slut på regeringen Reinfeldt”

– Sverige har fått en ny regering och ett tydligt besked från väljarna. De har röstat bort Alliansen, vars stöd rasar.  Den regering som nu bildas måste ta itu med de stora samhällsproblem vi och väljarna har sett; de växande inkomstklyftorna, den höga arbetslösheten och en skola som inte räcker till.

Det säger LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson på söndagskvällen sedan det stod klart att Stefan Löfven blir ny statsminister.

– Det uppkomna parlamentariska läget kräver dock att alla är med och tar ansvar. Från LOs sidan ser vi gärna att man arbetar pragmatiskt och hittar breda lösningar.

För första gången har LO i år drivit en egen, facklig valrörelse. Målet har varit att lyfta fram LO-medlemmarnas krav på politiken. Krav som höjt tak i a-kassan, färre otrygga jobb och en sjukförsäkring värd namnet.

– Om någon för två år sedan, när Socialdemokraterna befann sig i sin svåraste period, hade sagt att vi skulle vinna statsministerposten hade jag inte trott det. Det är en oerhörd bedrift av Stefan Löfven och av partiet, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

Tidigare på kvällen passade han också på att tacka alla som arbetat med LOs fackliga valrörelse.Tillsammans har man ringt över 220 000 samtal till LO-medlemmar över hela landet. De fyra i LOs ledning har dessutom besökt fler än 240 arbetsplatser för att träffa och tala med LO-medlemmar där.

LOs 13 kampanjfilmer och två dokumentärer har visats över 1 miljon gånger på Youtube och nyhetsrapporteringen om den fackliga valrörelsen har genererat fler än 4 500 pressklipp.

För ytterligare information kontakta LOs pressjour 08-796 26 90.