LOs ordförande: Vi tänker inte låta regeringen styra över lönerna

De borgerliga partierna kommer att gå till val på en obligatorisk a-kassa där risken för arbetslöshet även i framtiden ska avgöra kostnaden för försäkringen.

Syftet med de differentierade avgifterna är enligt regeringen att detta ska påverka lönebildningen, och leda till lägre löneökningar i branscher med hög arbetslöshet. Årets avtalsrörelse visar att regeringen helt misslyckats med sin ambition.

– Vi stod emot, och det tänker vi göra även i framtiden. Vi står upp för en solidarisk lönepolitik och kommer aldrig tillåta att de lägst avlönade får betala priset för arbetslösheten. Systemet med de orättvisa avgifterna till a-kassan måste skrotas, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

– Löneutvecklingen har sedan 1990-talet ansetts ligga inom ramen för samhällsekonomisk balans. Frågan är vilka löner som regeringen nu tycker är för höga? Det måste Fredrik Reinfeldt ge svar på, säger Wanja Lundby-Wedin.

– Det är bra att regeringen oroas över att så många lämnat a-kassan. Men istället för att tvinga in människor i en dålig försäkring, varför inte göra försäkringen attraktiv så att fler vill gå med? Sänkta avgifter och höjda ersättningsnivåer skulle sannolikt locka tillbaka många av de 500 000 som lämnade arbetslöshetsförsäkringen efter regeringens kraftiga försämringar, säger Wanja Lundby-Wedin.

– Frågan som nu väcks är om regeringen även planerar att införa differentierade avgifter för sjuk- och arbetsskadeförsäkringen? I direktiven till den socialförsäkringsutredning som regeringen nyligen tillsatt ingår frågeställningar som handlar om just det, säger Wanja Lundby-Wedin.

För mer information kontakta LOs pressinformation.