LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin i Första maj-tal i Sundbyberg och Stockholm Ett handslag för trygghet i förändring

Idag på första maj presenterar LO och Socialdemokraterna en politik för trygghet i förändring. Där är en aktiv arbetsmarknadspolitik en bärande del.

LO-ordförandens Första maj-tal tog sin utgångspunkt i vikten av ökat internationellt samarbete.

– För både Sverige och EU är det viktigt att vi lyckas ge trygghet till alla de människor som befinner sig på flykt undan krig och förtryck. Det måste vara en självklarhet för Sverige att på ett värdigt sätt ta emot dem som kommer hit.

– Det finns politiska rörelser som tycker att Sverige inte ska erbjuda flyktingar uppehälle, att inga nya ska komma in och att de som finns här helst bör resa tillbaka. Vi får aldrig ge efter för sådana påtryckningar. Arbetarrörelsen är och ska alltid vara en kraft som tar tydligt avstånd från rasism och främlingsfientlighet. Låt oss se till att svenska väljare inte finner någon som helst anledning att lägga sin röst på Sverigedemokraterna i framtiden, sa Wanja Lundby- Wedin.

– Nu är det avtalsrörelse. I år kämpar vi särskilt för de lägst avlönade och för att höja kvinnors löner. För oss handlar det om att minska löneskillnaderna och ta ett tydligt steg mot jämställda löner. Det har vi ett starkt stöd för.

– Det är upprörande att regeringen mitt under pågående avtalsrörelse ifrågasätter om utfallet i avtalsrörelsen är förenligt med samhällsekonomisk balans. Det är inte de lågavlönade kvinnorna som äventyrar svensk ekonomi, det är regeringen genom ohämmade skattesänkningar till de redan rika, sa Wanja Lundby Wedin.