LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin i sitt Förstamaj-tal: - Inom tio år ska alla vuxna ha gymnasiekompetens med behörighet till fortsatta studier.

- Jag vill se ett mer jämlikt Sverige. Nu går det bra för Sverige, men samtidigt ökar ojämlikheten, men de tycks inte oroa regeringen. Anders Borg uttalade nyligen att de redan låga ingångslönerna i kommuner och landsting borde vara lägre. Ingångslönen är idag 16 000 kronor per månad – är det någon mer än finansministern som tycker det är för mycket?

Det sa Wanja Lundby-Wedin när hon idag talade på socialdemokraterna Förstamaj- möten i Ronneby och Karlskrona.

- Jag vill se ett Sverige där jobben skapas genom att vi har en välutbildad arbetskraft. Inom tio år bör alla vuxna i Sverige ha en gymnasiekompetens som ger behörighet till fortsatta studier. Det livslånga lärandet måsta äntligen bli verklighet.

- Jag vill också se ett Sverige där allas förmåga att bidra på arbetsmarknaden tas tillvara. Det ska finnas generösa stöd som gör det möjligt att jobba efter förmåga. Det är ovärdigt ett välfärdssamhälle att pengar till lönebidrag fryser inne, samtidigt som långtidsarbetslösa utnyttjas till låga ersättningar.

Jämlikhet är grunden för ett samhälle med bättre livskvalitet för alla. Det kräver dock en politik med ambitionerna att åstadkomma detta. Det värsta är att regeringen inte tar arbetslösheten på allvar och inte använder politiken för att rusta de arbetslösa istället för att ”rea” ut dem. Med en sådan politik blir samhället bara än mer ojämlikt.

För mer information kontakta LOs pressinformation