LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin om det rödgröna samarbetet – Ett tydligt alternativ till regeringens politik

Socialdemokraterna, miljöpartiet de gröna och vänsterpartiet har idag meddelat att de kommer att fördjupa samarbetet och utarbeta en gemensam regeringsplattform. Plattformen ska ligga till grund för den koalitionsregering som de kommer att söka mandat för 2010.

– Sverige är sämre rustat än någonsin tidigare att klara krisen. Hundratusentals personer står utanför arbetslöshetsförsäkringen samtidigt som försäkringen kraftigt har försämrats för dem som omfattas av den. Dessutom saknas arbetsmarknadspolitiska resurser för att rusta de som blir arbetslösa. Till skillnad från regeringen ser de rödgröna partierna detta problem och vill göra något åt det.
– Vi har ett stort förtroende för att samarbetet mellan socialdemokraterna, miljöpartiet de gröna och vänsterpartiet leder till en politik för ökad rättvisa, men kommer naturligtvis i vårt samarbete med socialdemokraterna att fortsätta att driva de frågor som är viktiga för löntagarna .

För mer information kontakta LOs pressinformation