LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin vid EU:s sociala toppmöte: Konservativ politik fel medicin för EU:s problem

– I nuvarande ekonomiska situation, som är den värsta sedan 1930-talet, måste de europeiska regeringarna visa vägen och stimulera ekonomin. Det är inte trovärdigt att prata om behovet av satsningar och sedan själv dra sig undan. Fredrik Reinfeldts kamerala tänkande riskerar istället att fördjupa krisen, säger Wanja Lundby-Wedin.

– Rörligheten på arbetsmarknaden behöver öka, men då måste vi kunna förhindra en diskriminering som ger utländsk gästande arbetskraft sämre villkor. Det förutsätter att utstationeringsdirektivet förändras och att ett socialt protokoll knyts till Lissabonfördraget. Inget av detta har Reinfeldt och hans regering varit intresserad av att göra, trots ett flertal påstötningar från facket.

För mer information kontakta LOs pressinformation.