LOs seminarier i Almedalen 2009

Under Almedalsveckan arrangerar LO följande seminarier. Ytterligare information samt en sammanställning av förbundens arrangemang finns på LOs hemsida.

Arbetsmarknadspolitik i kristid Tisdag 30 juni kl 08.30 – 09.45 Arrangör: LO Lokal: Anton, Restaurang Hamnplan 5, Visby hamn Förtäring: Frukost serveras kl 08.00

Hur lyckas vi bättre nu än på 1990-talet? Ett seminarium där LO-ekonomerna presenterar en rapport och arbetsmarknadspolitikens inriktning för att hantera krisen diskuteras.

Medverkande: Wanja Lundby-Wedin, LOs ordförande Lena Westerlund, LOs chefsekonom Thomas Carlén, LO-ekonom Anna-Kristi Löfgren, LO-ekonom

Onsdag 1 juli

Efter huvudavtalet Onsdag 1 juli kl 13.00 – 14.00 Arrangör: LO Lokal: Anton, Restaurang Hamnplan 5, Visby hamn

Trots att Svenskt Näringsliv lämnade huvudavtalsförhandlingarna har LO och PTK fortsatt sina diskussioner om viktiga gemensamma frågor. Men hur ser framtiden ut? Och vilka är de gemensamma frågorna?

Medverkande: Per Bardh, LOs avtalssekreterare Lars-Bonny Ramstedt, PTKs förhandlingschef

Samtalsledare: Johanna Kronlid, chefredaktör Lag & Avtal

Ett arbetsliv för alla – vilka steg tar oss närmare visionen? Onsdag 1 juli kl 14.15 – 15.15 Arrangör: LO Lokal: Anton, Restaurang Hamnplan 5, Visby hamn

Hur skapar vi plats i arbetslivet för också dem av oss som inte kan prestera 100 procent? Sysselsättningsgraden bland personer med funktionshinder sjunker, visar ny statistik. Samtidigt har vi sedan ett år tillbaka en strikt sjukförsäkring som tvingar ut människor med ohälsa på en arbetsmarknad där kampen om jobben är hård. Under seminariet presenterar LO resultat ur en färsk undersökning som visar att tilltron till att få stöd och hjälp för att kunna arbeta sviktar.

Medverkande: Ulla Lindqvist, LOs vice ordförande Veronica Palm, Socialdemokraterna, vice ordförande i Socialförsäkringsutskottet Gunnar Axén, Moderaterna Farbod Rezania, Svenskt Näringsliv Ingrid Burman, ordförande Handikappförbunden, HSO

Samtalsledare: Daniel Suhonen, redaktör tidningen Tvärdrag

Barnpolitik i kristider – from förhoppning eller realitet? Torsdag 2 juli kl 09.45 – 10.45 Arrangör: LO, Unga Örnar Lokal: Anton, Restaurang Hamnplan 5, Visby hamn Förtäring: Kaffe och bulle

Innehåll: Arbetslösheten stiger, skyddsnäten brister, fattigdomen växer. När krisen slår mot de vuxna drabbas också barnen. Är det möjligt att investera i barns vardag och välfärd när arbetslösheten ökar, a-kassan försämras och mycket handlar om räntor och aktiemarknadens svängningar?

Medverkande: Ulla Lindqvist, LOs vice ordförande Fredrik Lundh, ordförande Unga Örnar Iija Batljan , Kommunalråd i Nynäshamn

Samtalsledare: Daniel Suhonen, redaktör tidningen Tvärdrag

Facket och krisen i Baltikum - Hur kan vi motverka krisens effekter Torsdag 2 juli kl 11.00 – 12.15 Arrangör: LO Lokal: Anton, Restaurang Hamnplan 5, Visby hamn Förtäring: Lunch

Medverkande: John Monks, generalsekreterare Europafacket Wanja Lundby-Wedin, LOs ordförande Marie-Louise Knuppert, LO Danmark Harry Talliga, EAKL Estland

Aktion för höjt tak i A-kassan Torsdag 2 juli kl 14.30 – 14.45 Arrangör: LO, TCO, SACO Lokal: Hamnplan 5, Visby hamn

Therese Hulthén, andre ordförande Hotell och Restaurang Facket Bodil Ceballos, Miljöpartiet

Samtalsledare: Marie Ende, LO-TCO Biståndsnämnd

Med reservation för eventuella ändringar.