LOs seminarier i Almedalen fredagen den 6 juli

Seminarierna äger rum i LOs lokaler på Hamnplan 5

Sjukförsäkringen måste repareras! – Några konkreta förslag från LO.

Kl 10.30 – 11.30

Lokal: Ljusgården

Förtäring: Fika

>LOs välfärdsutredare Kjell Rautio presenterar ett antal konkreta förslag till förändringar av sjukreglerna och vad som krävs för att få fler bättreska rymmas på arbetsmarknaden.

Medverkande: Tomas Eneroth (s). Ingrid Burman, HSO. Björn Jonsson, statsvetare och forskare vid Malmö Högskola.Kjell Rautio, LO.

Moderator: Agneta Karlsson, Arenagruppen

Kontaktperson: Kjell Rautio, kjell.rautio@lo.se, 070-619 25 70

Våra barn - andras ungar

Kl 11.45 – 13.15

Arrangör: LO och Unga Örnar

Lokal: Terrassen

Förtäring: Sallad

>Att det fortfarande finns barn som lever i fattigdom i Sverige är konstaterat. Vi vet att det går att göra något redan idag och att det ärointressant att trixa med siffror. Vi vill istället prata om vad detbetyder för barn att inte ha råd och inte räcka till. Vad säger barnensjälva om ojämlikheten i samhället?

Medverkande: Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, LO. Fredrik Lundh Sammeli, Ordförande, Unga Örnar. Mikael Damberg, Gruppledare, Socialdemokraterna i Riksdagen. Ebba Östlin, Kommunalråd (s), Botkyrka. Katrin Stjernfeldt Jammeh, Kommunalråd (s), Malmö.

Moderator: Gabriella Lavecchia, LO.

Kontaktperson: Gabriella Lavecchia, gabriella.lavecchia@lo.se, 070-569 26 55

Varför är en delad föräldraförsäkring bra för en jämställd arbetsmarknad?

Kl 11.45 – 12.45

Lokal: Ljusgården

Förtäring: Sallad

>Nu väcker både fack och politiker åter frågan om att reformera föräldraförsäkringen. LO och TCO driver att ytterligare två månader ska vikas till vardera föräldern till sammanlagt fyra månader, som ett första steg. Vad är argumenten bakom? Hur kan föräldraförsäkringen reformeras ytterligare?

Medverkande: Karl-Petter Thorwaldsson, LOs Ordförande, LO. Ulrika Hagström, Jämställdhetspolitisk utredare, TCO. Niklas Löfgren, Familjepolitiskt ansvarig, Försäkringskassan. Lena Sommestad, Ordförande, S-kvinnor.

Moderator: Moa Elf Karlén, Arenagruppen.

Kontaktperson: Joa Bergold, joa.bergold@lo.se, 070-37 00 631

Ny LO-ledning - nya utmaningar + MINGEL

Kl 18.00 – 19.30

Lokal: Terrassen

Förtäring: Buffé

>Vad krävs av facket och politiken för framtidens arbetsmarknad? Och hur skapar vi förutsättningar för ett gott samhälle? Kom och träffa LOs nyvalda ledning på Hamnplan och diskutera framtidens arbetsmarknad och vad de ser som de största utmaningarna som fackliga ledare.

Medverkande:Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande. Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande. Ingela Edlund, LOs andre vice ordförande och Torbjörn Johansson, LOs avtalssekreterare.

Moderator:Eric Sundström, Arenagruppen.

Artist: Erik Linder.

Kontaktperson: Kristina Mårtensson, kristina.martensson@lo.se, 070-315 26 92

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.