LOs seminarier i Almedalen måndagen den 2 Juli

Samtliga seminarier äger rum i LOs lokaler på Hamnplan 5

Euron och fria fackföreningar – en omöjlig kombination?

kl 10.00 – 11.00

Lokal: Terrassen

Förtäring: Fika

>EU präglas för närvarande helt av den pågående eurokrisen. Hur krisenhanteras kommer att påverka inte bara eurozonen utan EU i sin helhet.Utvecklingen är oroande, EUs politiska institutioner anser att internahandelsobalanser är problemet och lösningen är att ta kontroll överlönebildningen.

Medverkande:Claes-Mikael Jonsson, Jurist, LO. Per Hilmersson, Chef, LO/TCO/Saco:s Brysselkontor. Kerstin Ahlberg, Forskningsredaktör, Institutet för social civilrätt, Stockholms Universitet.Tony Johansson, Doktorand i ekonomisk historia, Lunds Universitet.

Moderator: Håkan A Bengtsson, Arenagruppen.

Kontaktperson: Johan Danielsson, johan.danielsson@lo.se, 070-386 26 70

Digital gräsrotsrörelse eller enkelriktad megafon?

kl 10.00 – 11.00

Lokal: Ljusgården

Förtäring: Fika

>De stora folkrörelserna, facket, miljörörelsen, patientorganisationer och politiska partier, har all anledning att bejaka utvecklingen. Hur ser deras beredskap ut inför det nya? Vilka initiativ tas i folkrörelsesverige?Vilka hinder möter vi och vilka passager finns framåt? Seminariet tar sittavstamp i erfarenheter från LOs digitala Mitt Sverige-kampanj.

Medverkande:Tobias Baudin, LOs förste vice ordförande, LO. Brit Stakston, Mediestrateg, JMW. Helena Markstedt, Generalsekreterare, Fairtrade. Johan Ulvenlöv, Ansvarig för opinionsbildning digitala medier, Unionen. Tobias Gerdås, Kommunikatör.

Moderator: Marie Linder, Kommunikationschef, LO.

Kontaktperson: Peter Andersson, peter.andersson@lo.se, 072-723 25 98

Varför vänta? Arbetslöshetsförsäkringen måste göras bra nu!

kl 15.00 – 16.00

Lokal: Terrassen

Förtäring: Fika

>Arbetslöshetsförsäkringen är dålig. Bara 13 procent av löntagarna kan räkna med 80 procents a-kasseersättning om arbetslösheten slår till. Allt färre får dessutom ersättning. Med politisk vilja skulle vi inom kort kunna ha en bra arbetslöshetsförsäkring. På seminariet diskuteras hur den borde se ut.

Medverkande:Ola Pettersson, Chefsekonom, LO. Anders Edward, Kanslichef, Saco. Roger Mörtvik, Samhällspolitisk chef, TCO.

Moderator: Tobias Gerdås, LO.

Kontaktperson: Ola Pettersson, ola.pettersson@lo.se, 070-981 99 41

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.