LOs styrelse har yttrat sig över avtalsförslaget för Facken inom industrin

IFMetall, GS och Livs har idag informerat LOs styrelse om det avtalsförslag som de är eniga med sina arbetsgivarmotparter om. Enligt LOs stadgar ska anslutet förbund hålla styrelsen underrättad om viktigare avtalsrörelser och i frågor av omfattande praktisk betydelse också inhämta styrelsens yttrande.

Vi konstaterar att fack och arbetsgivare inom industrin är eniga om en preliminär uppgörelse som höjer lönerna från den 1 februari 2012 med 3 procent och att avtalet ska gälla till den 31 mars 2013. I och med denna avtalsperiod hamnar facken inom industrin i fas med övriga LO-förbund. Det blir en styrka till nästa förhandlingsrunda 2013, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

De tre förbunden ingår inte i LOs samordning kring lönekraven för 2011-2012. Dessa förbunds avtal har därför ingen direkt påverkan på LO-samordningen.

– Mot bakgrund av de förutsättningar som IFMetall, GS och Livs har redogjort för, har LOs styrelse beslutat att råda dem att underteckna avtalet, säger Wanja Lundby-Wedin.

– Uppgörelsen innebär inte att styrelsen har anledning att ompröva LO-samordningens krav. Särskilt viktigt i de kommande förhandlingarna är kravet på en jämställdhetspott, satsningar på de lågavlönade och förbättrade villkor för de visstidsanställda, säger Wanja Lundby-Wedin.

För mer information kontakta LOs pressinformation