LOs styrelse i yttrande över förslaget till nytt Industriavtal: Förslaget går att förena med LO-samordningen

LOs styrelse har idag yttrat sig över förslaget till ett nytt Industriavtal. Eftersom flera av förbunden som ska lyda under avtalet också deltar i LO-samordningen, har LO att yttra sig över hur Industriavtalet kan komma att påverka LO-samordningen. LOs styrelse gör bedömningen att förslaget till nytt industriavtal går att förena med LO-samordningen

LOs styrelse konstaterar att LO genom att samordna förbundens avtalsrörelser har bidragit till att skapa förutsättningar för en långsiktig och stabil lönebildning som tar hänsyn till den internationellt konkurrensutsatta sektorn.

De konstaterar också att LO-samordningen har varit och är en förutsättning för en ansvarsfull lönenormering på svensk arbetsmarknad och garanten för en väl fungerande lönebildning. Vid sidan av LO-samordningen har Industriavtalet haft betydelse och bidragit till en stabil lönebildning.

I sitt yttrande skriver LOs styrelse bland annat följande.

En fortsatt LO-samordning är den viktigaste förutsättningen för att uppnå de gemensamma målen om rättvisa, jämlikhet och jämställdhet på svensk arbetsmarknad.

LOs styrelse har för avsikt att stärka samordningen med fortsatta satsningar på relativlöneförändringar.

För mer information kontakta LOs pressinformation

Yttrandet bifogas i sin helhet