LOs vice ordförande Leif Håkansson om regeringsförslag: - Främst avsett att gynna höginkomsttagarna

Det är storkonsumenterna av hushållsnära tjänster som främst gynnas av regeringens förslag. De påstådda positiva effekterna på sysselsättningen blir, om de ens äger rum, ytterst marginella. Det anser LO om det förslag till subventionering av hushållsnära tjänster som regeringen idag lämnar till lagrådet.

- De stora vinnarna på Finansdepartementets förslag är alltså de hushåll som redan idag köper hushållsarbete för stora pengar. För en familj med riktigt stora utgifter kan skatterabatten bli så stor som 100 000 kronor per år. De svenska hushåll som idag har sådana utgifter för hushållsarbete är knappast de som är i störst behov av ekonomisk hjälp från samhället, säger Leif Håkansson.

Regeringen vill med sitt förslag minska svartarbetet. Då storleken på den föreslagna skattereduktionen är så stor, skulle hushållstjänster i stort sett bli obeskattade.

- Med denna metod väljer regeringen att bekämpa skattesmitning genom att låta smitarna slippa att betala skatt, säger Leif Håkansson.

Studier i Danmark och Finland visar att en skattereduktion skulle kunna medföra något mindre svartarbete, men också att dessa effekter är mycket små. I Danmark är man på väg att avskaffa motsvarande skattereduktion på grund av att den inte medförde det som var avsett; mer tid för jobb. Istället skapade den mer tid för golf och vänner.

För mer information kontakta LOs pressinformation