LOs vice ordförande Ulla Lindqvist på 1 Maj: – Volvos varsel är brutalt och oansvarigt!

– Trots att IF Metall har visat att det finns alternativ till varsel, som att satsa på utbildning för att hålla kvar och utveckla den kunskap och erfarenhet som behövs när konjunkturen vänder, har Volvokoncernen sedan i höstas varslat nästan 8 000 anställda. Samtidigt ansåg sig Volvos direktörer ha råd att dela ut fyra miljarder till aktieägarna och besluta om ett nytt frikostigt bonusprogram åt de högsta cheferna. Det är brutalt och oansvarigt!

Hon fortsatte:

– Vi ser nu i hela landet en snabbt växande arbetslöshet inom industrin. Och jobbkrisen sprider sig snabbt till byggnäringen, den offentliga sektorn, transportsektorn och tjänstenäringarna.

– För att hejda massarbetslösheten vill LO satsa på en aktiv arbetsmarknadspolitik med fler platser i arbetsmarknadsutbildning och hög kvalitet i alla åtgärder. Vi efterlyser ett nytt kunskapslyft i ämnen som svenska, engelska och matte, liksom mer resurser till vuxenutbildning och yrkesinriktad utbildning. Vi vill ha en a-kassa där alla har råd att vara med. Avgiften måste sänkas och taket höjas så att de flesta får 80 procent i ersättning.

– Ändå vill inte regeringen lägga ett öre på satsningar på kompetensutveckling i de företag som varslar. Istället för att investera i fler jobb har regeringen valt att sänka skatterna, mest till dem som redan har det gott ställt. Detta samtidigt som näringslivets toppar plockar ut högre ersättningar ur företagen än på flera årtionden. I den rapport om maktelitens löner LO presenterade i våras visade vi att dessa direktörer nu tjänar 51 industriarbetarlöner

– Jobben först, står det på våra förstamajmärken i år. Den striden har vi alltid tagit mot högern. Och det gör vi idag då Fredrik Reinfeldt låter massarbetslösheten kasta sin slagskugga över landets arbetsplatser.

För mer information kontakta LOs pressinformation