LOs viceordförande Leif Håkansson inför dagens hearing om en ny arbetsmarknadsförsäkring – Varför minska solidariteten i samhället?

Arbetsmarknadsdepartementet har presenterat sitt förslag för att differentiera avgifterna till a-kassan. LO är mycket kritiskt och menar att såväl enskilda individer som grupper av individer åläggs ett större ansvar för sin situation än vad som är rimligt att kräva utifrån deras möjligheter att faktiskt påverka densamma.

Arbetsmarknadsdepartementet föreslår att avgiften till arbetslöshetsförsäkringen ska motsvara 33 procent av den utbetalda ersättningen per månad. Eftersom arbetslösheten är högre i vissa branscher än i andra, tvingas dessa a-kassor betala ut mer ersättning än andra a-kassor. Resultatet blir då en högre försäkringsavgift till a-kassor där arbetslösheten är högre.

I departementsförslaget föreslås också att karenstiden innan arbetslöshetsförsäkringen utbetalas förlängs med två dagar. Nuvarande fem karensdagar föreslås bli sju. Syftet sägs vara att stärka drivkrafterna för en ansvarsfull löneutveckling.

– Det är anmärkningsvärt att regeringen lägger sig i lönebildningen och vill påverka fördelningen av löneutrymmet. Inte minst mot bakgrund av att arbetsmarknadens parter under en lång period har visat sig kunna ta ansvar för löneutvecklingen. Den högsta arbetslösheten finns dessutom bland dem som har lägst lön. Är det verkligen regeringens uppfattning att det är dessa människor som driver på löneutvecklingen i Sverige?

– Lika anmärkningsvärt är det att regeringen tycks tro att den som är arbetslös alltid har möjlighet att själv se till så att arbetslösheten blir kortare än en och en halv vecka.

För mer information kontakta LOs pressinformation