LOs viceordförande Ulla Lindqvist om Rehabiliteringsrådet: - Bra att rehabiliteringsfrågorna uppmärksammas men rådet skulle behöva en bredare kompetens

Regeringen har tillsatt ett Rehabiliteringsråd som ska bistå regeringen i frågor med koppling till rehabiliteringsområdet. LO anser att syftet är lovvärt och välkomnar en nationell genomlysning av rehabiliteringsfrågorna, men tycker att rådet behöver ha ett bredare perspektiv.

– Rehabilitering är inte endast sjukvård, utan också ett arbete som bedrivs på arbetsplatsnivå. Experter på arbetslivsinriktad rehabilitering – och på de konkreta branscher, yrken och arbetsplatser som arbetslivet består av – är arbetsmarknadens parter. Därför bör representanter för arbetsmarknadens parter ingå som ledamöter i kommittén.

För mer information kontakta LOs pressinformation