LOs viceordförande Ulla Lindqvist på Första Maj i Oskarshamn. – Nu krävs ett brett reformarbete för en bättre arbetsmiljö.

– Sverige behöver fler jobb men vi behöver också bättre jobb. Fortfarande drabbas många av olyckor eller sjukdom som orsakas av arbetet. Ohälsan i arbetslivet är dessutom tydligt klass- och könsrelaterad, värst drabbade är kvinnliga arbetare. Trots detta har regeringen skurit ned anslagen till Arbetsmiljöverket, tagit bort medlen till utbildning av skyddsombud och lagt ned Arbetslivsinstitutet.

Hon fortsatte:

– Vad som nu behövs är satsningar på tillsyn, på utbildning av skyddsombud och på en arbetslivs- och arbetsmiljöforskning värd namnet. När det gäller dödsolyckor i arbetet måste vi införa det enda rimliga målet – en nollvision. Vi behöver också en sjukförsäkring utan fixa tidsgränser, där människor inte kastas ut ur försäkringen och där man har rätt till rehabilitering.

Ulla Lindqvist välkomnade det gemensamma program på arbetsmiljöområdet som Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet nyligen presenterat:

– Oppositionens alternativ utgår från det som borde vara självklart, att friska arbetsplatser är avgörande både för samhällsekonomin, för företagens utveckling och för de anställda.

– Så även på arbetsmiljöområdet står vi inför ett viktigt vägval i höstens val. Med en fortsatt borgerlig regering får vi en fortsatt nedprioritering av arbetsmiljöfrågorna. Med en socialdemokratiskt ledd regering kan vi starta ett brett reformarbete för friska anställda på friska arbetsplatser.

För mer information kontakta LOs pressinformation