Ny rapport: Fackliga verktyg för migranter LO bildar Fackligt centrum för papperslösa

Allt fler människor rör sig över nationsgränserna för att arbeta. Det blir också allt viktigare för facket att hitta konkreta verktyg för att stödja migrerande arbetstagare.

För att minska problem med exploatering och illegal anställning i samband med arbetskraftens rörlighet har LO i en förbundsgemensam arbetsgrupp nu kommit fram till en rad åtgärder som bör genomföras; totalt 20 praktiska verktyg. Facket ska på olika sätt och bred front biträda arbetstagare som arbetar tillfälligt i Sverige och bevaka dessas rättigheter.

- Särskilt viktigt är att förbättra tillgängligheten av information om rättigheter på svensk arbetsmarknad och ändring av lagar för att stärka migranters position, säger Erland Olauson.

En grupp som är extra utsatta på arbetsmarknaden är de papperslösa. LO diskuterar därför att öppna ett Fackligt centrum för papperslösa.

- Ett fackligt centrum för papperslösa kommer att kunna erbjuda papperslösa rådgivning i ärenden som har koppling till arbetslivet, säger Erland Olausson.

Kontakta LOs pressinformation för ytterligare information.