Ökande ersättningar hotar urgröpa löntagarnas pensioner

LOs ekonomer varnar för risken att kostnaderna för fondförvaltningen, i form av ersättningar och arvoden till företagsledningar och styrelser, ökar så mycket att de gröper ur utrymmet för avkastningen, och därmed pensionerna. Finansmarknadsminister Mats Odell och näringsminister Maud Olofsson borde nu gå före och etablera en norm genom att indexera arvodesökningarna i de statliga styrelserna, säger LOs chefekonom Dan Andersson.

Enligt en statlig utredning går hela 15 procent av PPM-systemets medel till förvaltning och administrativa kostnader. Vid en avgift på 1,6 procent eller mer (vilket 23 procent av fonderna har) försvinner minst 40 procent av pensionsspararnas medel till förvaltarna. Här finns alltså stora risker för urgröpning av pensionskapitalet.

- Kraven måste ställas högre på beslutsprocessen i försäkringsbolag och AP-fonder. Styrelserna för dessa institutioner bör ge sina pensionsdirektörer ett tydligt mandat för vilken ersättningspolitik de har i uppgift att verkställa i börsbolagen. Samtidigt bör institutionernas styrelser ställas till svars för de ersättningar som redovisas. Ledorden bör vara ansvar och transparens. Ett transparent system gör det nämligen möjligt att utkräva ansvar, enligt Dan Andersson.

LO-ekonomerna föreslår några enkla åtgärder, bland annat att pensionsförvaltarna varje höst på sina hemsidor redovisar sin målsättning inför kommande års säsong av bolagsstämmor. Varje institution bör också under våren redovisa på hemsidan hur den har röstat i olika frågor och motivera sina ställningstaganden. Vidare bör styrelserna i respektive bolag redovisa kostnadsökningarna. Idag är det svårt för allmänheten att utvärdera hur pensionsförvaltarna faktiskt fullföljt sitt ansvar och hur de agerat på bolagsstämmorna. Styrelsens övervakande roll är heller inte helt förenlig med att dess ledamöter har egna starka ekonomiska intressen i företagen. Det är därför viktigt att styrelseledamöterna inte omfattas av incitamentsprogram, utan har fasta arvoden med en tydlig koppling till arbetsinsats.

För mer information kontakta LOs pressinformation