Permitteringslön kan behöva återinföras

Det finns många goda argument för att återinföra permitteringslöner i Sverige. Såväl arbetstagare som företag och samhället i övrigt kan vid lågkonjunkturer vinna på att låta människor arbeta kvar med permitteringslön. Det skriver LO i rapporten Som en bro över mörka vatten – en LO-rapport om permittering som presenterades på ett seminarium i LO-huset idag.

Permitteringslön är avsedd att användas vid efterfrågeminskningar som uppstår på grund av en lågkonjunktur. Med permitteringslön kan livskraftiga företag behålla personal trots att efterfrågan på deras varor och tjänster minskar då konsumenterna skjuter upp sin konsumtion. Sådana efterfrågeminskningar hanteras idag genom uppsägningar och när konjunkturen vänder kan det därför bli svårt att ställa om till full produktion.

Enligt LO bör ett permitteringslönesystem finansieras gemensamt av företag, stat och en försäkring som fack och arbetsgivare ansvarar för tillsammans. För att permitteringslönesystemet inte ska missbrukas bör det permitterande företaget bidra med en betydande egen insats.

I LO-rapporten föreslås att permitteringslön ska kunna kompletteras med utbildning.

För mer information kontakta LOs pressinformation