Pressinbjudan LO anordnar Träffpunkt skyddsombud på Elmia arbetsmiljömässa Skyddsombuden frågar ut Désirée Pethrus Engström (kd) och Anna Hedborg samt röstar fram Årets skyddsombud

Under Elmia arbetsmiljö anordnar LO seminariet Träffpunkt skyddsombud. Där träffas cirka 600 skyddsombud från hela landet för att lyssna och ställa frågor till bland andra Désirée Pethrus Engström (kd) och Anna Hedborg.

Att Företagshälsovården ska få bedriva primärvård har lett till både förväntningar och oro. På Träffpunkt skyddsombud diskuteras frågan med utgångspunkt från Anna Hedborgs betänkande ”Ny företagshälsovård - ny kunskapsförsörjning”. Anna Hedborg kommer även att svara på frågor kring betänkandet och redogöra för innehållet. Hur ska det finansieras? När kan det bli verklighet? Vad innebär det för det praktiska arbetsmiljöarbetet?

På Träffpunkten kommer också Årets skyddsombud att utses av de 600 skyddsombud som medverkar. De nominerade skyddsombuden är:

Anne Lindlöf Kommunal Leif Nilsson Byggnads Nancy Fridh Kommunal Roger Forsberg IF Metall Kent Olausson IF Metall Maja Mehiläinen Kommunal

Tid: Onsdagen den 21 maj klockan 13.30-17.00

Plats: Hammarskjöldsalen, Elmia i Jönköping

Medverkande: Ulla Lindqvist, LOs andre vice ordförande; Anna Hedborg, Socialförsäkringsutredare; Mikael Sjöberg, GD Arbetsmiljöverket; Sven-Erik Österberg, (s) vice ordförande i arbetsmarknadsutskottet; Désirée Pethrus Engström (kd) ledamot i Arbetsmarknadsutskottet

För mer information kontakta LOs pressinformation

Program LOs seminarium Träffpunkt skyddsombud på Elmia arbetsmiljömässa i Hammarskjöldsalen den 21 maj.

Kl 13.30 Maria Blom med band inleder Träffpunkt skyddsombud Kl 13.40 Anna Hedborg presenterar betänkandet ”Ny företagshälsovård – ny kunskapsförsörjning”

Kl 14.00 Frågor från skyddsombuden Kl 14.15 Désirée Pethrus Engström presenterar regeringens tankeram om arbetsmiljö och utanförskap

Kl 14.35 Frågor från skyddsombuden

Kl 15.00 Kaffe