Pressinbjudan LO-förbunden möter forskare i samtal om arbetsmiljön

• Vad innebär regeringens nya handlingsplan på arbetsmiljöområdet? • Vilka förändringar behövs i lagen om arbetsskador? • Hur kan fackföreningsrörelsen och arbetsmiljöforskningen samarbeta kring frågor om arbetsmiljö och arbetsskador?

Bakgrunden till seminariet är det brev LO i somras fick av ett antal arbetsmiljöforskare vid Högskolan i Dalarna, med anledning av den debattartikel om regeringens arbetsmiljöplan som LO-förbunden skrev i juni. Forskarna; Marie Andersson, Bengt Pontén, Ann Hedlund och Hans Lundkvist föreslog en gemensam träff i syfte att diskutera kring hur arbetsmiljöforskningen och fackföreningsrörelsen tillsammans kan bidra till arbetet för en bättre arbetsmiljö.

Tid och plats: Fredagen den 15 oktober, kl 09.30–12.00, LO, Barnhusgatan 18, Gästvåningen.

Program:

09.00 Kaffe och smörgås 09.30–09.40 Ulla Lindqvist, inledning och avslutande paneldebatt.
09.40–10.40 Gunnar Rosén, Ing-Marie Andersson, Bengt Pontén samt Ann Hedlund från Högskolan Dalarna om forskning, utveckling och undervisning för säkra och attraktiva arbetsplatser.
10.40–11.10 Bengt Järvholm från Umeå universitet om nödvändiga förändringar i lagen om arbetsskador.
11.10–11.25 Klas Berlin berättar om pågående förändringsarbete inom Försäkringskassan.
11.25–12.00 Paneldiskussion

Kaffe och smörgås serveras från kl. 09.00