PRESSMEDDELANDE FRÅN LO, TCO OCH AMNESTY Grova kränkningar mot arbetstagare som arbetar fackligt

Regeringar, arbetsgivare, polis och militär runt om i världen fortsätter att förfölja personer som använder sin mänskliga rättighet att arbeta fackligt. Förra året dödades 144 fackligt aktiva och drygt 800 utsattes för misshandel eller tortyr. Ytterligare många tusen förtroendevalda och medlemmar i Europa och övriga världsdelar drabbades av kränkningar.

Facklig verksamhet motarbetas både i fattiga och rika länder. Mycket oroande är att många europeiska fackföreningar under 2006 rapporterade om en utbredd och ökande fientlighet från arbetsgivarhåll mot fackligt arbete, skriver IFS. Europa framhålls ofta som det goda exemplet när det gäller sociala rättigheter, men i praktiken är det mindre än tio procent av de europeiska företagen som fullt ut respekterar organisationsrätten och rätten att förhandla kollektivt.

Situationen är särskilt allvarlig i länderna i Central- och Östeuropa. IFS ser ett tydligt mönster, att regeringar och arbetsgivare i dessa länder använder hot och trakasserier för att stoppa framväxten av fria och demokratiska fackföreningar.

- Det är helt oacceptabelt att regeringar och arbetsgivare förföljer arbetstagare som använder sin mänskliga rättighet att arbeta fackligt. Kränkningarna är inte enbart en fråga för fackföreningsrörelsen. Även internationella organ som FN och EU bör agera kraftfullt för att stoppa övergreppen, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin och TCOs ordförande Sture Nordh i ett gemensamt uttalande.

- Globaliseringen av ekonomin har lett till en ökad frihet för kapitalet. Men den måste också innebära global respekt för de mänskliga rättigheterna i arbetslivet, betonar de två ordförandena.

Särskilt skrämmande i årets upplaga är att antalet mördade fackliga aktiva och medlemmar ökade med 25 procent jämfört med 2005, från 114 till 144. Colombia toppar även denna gång den makabra dödslistan med 78 mord. Elva av dem var kvinnor. Men det dödliga våldet ökade också i länder i Asien och Afrika. Förra året mördades 33 fackligt aktiva i Filippinerna och fler än 20 i Ghana.

Rapporten beskriver drygt 15 000 fall av grova kränkningar av de fackliga rättigheterna - mord, misshandel, fängslanden, våldtäkter, avskedanden, hotelser och trakasserier. De redovisade fallen är bara toppen av ett isberg. I praktiken är det många, många fler som utsattes för repressalier när de använde sin erkända rätt att arbeta fackligt för att förbättra sina och arbetskamraternas arbetsvillkor. Många vågar inte anmäla övergrepp eller vet inte att rätten att bilda och vara med i en fackförening samt att förhandla kollektivt skyddas av FN- och ILO-konventioner

- Att organisera sig i fackföreningar och agera för sina intressen är mänskliga rättigheter och grundläggande för fria demokratiska samhällen. Amnesty arbetar bland annat genom kampanjer och blixtaktioner mot de omfattande kränkningar av de mänskliga rättigheterna i arbetslivet som pågår i flertalet av världens länder och det är självklart att vi samarbetar med de fackliga organisationerna i detta arbete, säger Amnestys generalsekreterare Lise Bergh.

Arbetstagare inom alla yrken och branscher utsätts för kränkningar. I årets rapport redovisas övergrepp mot bland annat offentliganställda, bland dem lärare, vårdpersonal och bussförare. Kvinnor inom textilindustrin och migrantarbetare är andra mycket utsatt grupper, särskilt de som arbetar i så kallade ekonomiska frizoner.

Länder som särskilt omnämns i årets rapport är bland andra Zimbabwe, Bangladesh, Colombia, Vitryssland, Burma, Kina och Iran samt flertalet länder i Mellanöstern. Västländer där allvarliga kränkningar förekom är bland andra Australien, USA, Schweiz, Storbritannien och Polen.

- Fria fackföreningar är helt avgörande för att åstadkomma en hållbar utveckling, en rimlig fördelning av den ekonomiska tillväxten och en demokratisering av samhället. Det går aldrig att nå FNs millenniemål om att utrota fattigdomen om arbetstagarna förvägras rätten att bilda och gå med i fackföreningar och att förhandla kollektivt om löner och arbetsvillkor, understryker Wanja Lundby-Wedin och Sture Nordh.

I Sverige presenteras rapporten från och med i år på en särskild webbsida där man enkelt kan få fram information om kränkningar i olika länder, regioner och världsdelar. Adressen är www.lotcobistand.org/krankningar

Internationella fackliga samorganisationen (International Trade Union Confederation, ITUC) representerar 304 fackliga organisationer i 153 länder med sammanlagt 168 miljoner medlemmar. Webbadressen till ITUC är www.ictu-csi.org

För mer information kontakta:

LOs pressinformation, Johan Hall, tel 070-649 26 06 TCOs pressinformation, Anette Törnqvist, tel 070-548 76 80 AMNESTYs pressinformation Elisabeth Löfgren, tel 070-433 09 16