PRESSMEDDELANDE Svenska Byggnadsarbetareförbundet Svenska Elektrikerförbundet

GENERALADVOKATENS YTTRANDE I LAVAL-MÅLET

Tvisten handlar huvudsakligen om

- rätten att vidta fackliga stridsåtgärder för att se till att arbetstagare som av sin arbetsgivare skickas till ett annat land (utstationeras) inte diskrimineras, utan får lika lön som värdlandets arbetstagare för lika arbete;

- EG-reglerna om fri rörlighet inskränker rätten att förhandla och ingå kollektivavtal och att i intressekonflikter tillgripa fackliga stridsåtgärder trots att detta är grundläggande rättigheter enligt EG-rätten. De närmare formerna för hur dessa rättigheter utövas regleras dock inte i europarätten utan i de enskilda staternas nationella rättsordningar.

Byggnads och Elektrikerna välkomnar att Generaladvokatens utlåtande nu kommit och att målet därmed kommer närmare ett slutgiltigt avgörande i EG-domstolen.

Det är mycket positivt att Generaladvokaten anser att rätten att vidta fackliga stridsåtgärder är en grundläggande rättighet och att det svenska systemet och Lex Britannia är förenliga med EG-rätten. Det är också positivt att Utstationeringsdirektivet anses korrekt implementerat i Sverige.

Vi delar dock ej Generaladvokatens uppfattning att de enskilda avtalsvillkoren i kollektivavtalen skall prövas vid bedömning av den fria rörligheten. En sådan ordning innebär betydande praktiska problem och hinder.

Vi utgår från att EG-domstolen i sitt slutgiltiga avgörande senare i år kommer att fastslå att diskriminering av utstationerad arbetskraft inte är tillåten och att fackliga stridsåtgärder får vidtas för att förhindra sådan diskriminering, säger de fackliga organisationernas ombud Peter Kindblom och Dan Holke i en gemensam kommentar till yttrandet.

Ytterligare kommentarer till Generaladvokatens yttrande ges av:

Advokat Peter Kindblom, 08-701 78 00 eller 070-723 46 53 Chefsjuristen Dan Holke, 08-676 63 00 eller 070-533 62 72

BAKGRUND Hösten 2004 vidtog Byggnads fackliga stridsåtgärder i form av bojkott mot det lettiska företaget Laval un Partneri Ltd för vägran att teckna kollektivavtal med svenska löner och svenska anställningsvillkor för de arbeten Laval utförde i Sverige. Elektrikerförbundet vidtog sympatiåtgärder.

Sedan Laval instämt de båda fackförbunden till Arbetsdomstolen, fastslog domstolen i december 2004 i s k interimistiskt beslut att stridsåtgärderna var lovliga. Efter huvudförhandling i mars 2005 har Arbetsdomstolen begärt förhandsavgörande av EG-domstolen. Sedan parterna yttrat sig skriftligen och också vid muntlig förhandling inför EG-domstolen, har Generaladvokaten idag avgivit sitt yttrande.