Pride-paraden är en viktig manifestation LO förstärker arbetet mot diskriminering i arbetslivet

Ur artikel av Wanja Lundby-Wedin, LOs ordförande, Ulla Lindqvist, LOs vice ordförande, Per Bardh, LOs avtalssekreterare: Artikeln återfinns i sin helhet på www.lo.se

Vår fackliga målsättning är arbetsplatser där homo- och bisexuella tryggt kan vara lika öppna om sin person som sina heterosexuella kollegor. Det är bland annat av detta skäl som vi tagit fram en ”Facklig policy mot diskriminering i arbetslivet på grund av sexuell läggning eller könsidentitet”.
Det måste bli lika naturligt för våra fackligt förtroendevalda att ta strid för medlemmar som blivit diskriminerade för sin sexuella läggning som av någon annan orsak. Det ska, så att säga, sitta i ryggmärgen på de förtroendevalda. Detta är krav som vi oåterkalleligen kommer att ställa på våra fackliga företrädare och som vi kommer att följa upp och utvärdera.

Förebyggande insatser lägger grunden för det långsiktiga fackliga arbetet mot diskriminering. Det är skyddsombuden som tillsammans med övriga förtroendevalda ska se till att återkommande diskutera vilka attityder och värderingar som råder på arbetsplatsen.

Därför tänker vi se till att dessa diskussioner och grundläggande kunskaper om diskriminering finns med i alla våra fackliga utbildningar. Det är nödvändigt för att vi ska uppfylla vårt fackliga uppdrag.

Det är av största vikt att fackets arbetssätt inbjuder alla medlemmar att delta i det fackliga arbetet. Om det finns utrymme att misstänka att vissa medlemmar och/eller medlemsgrupper på grund av sin bakgrund eller tillhörighet inte får tillgång till inflytande, så riskerar det att underminera fackföreningsrörelsens hela trovärdighet.”

Kontakta LOs pressinformation för ytterligare information